mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

Beton voor BMX baan in Tiel

In Tiel komt een multifunctioneel wielerpark. De ontwikkeling is een initiatief van wielrenvereniging De Batauwers en de Fietscrossclub De Weirijders. Het wielerpark biedt meer trainings- en wedstrijdmogelijkheden en is daarmee gelijk een oplossing voor de problemen op de huidige voorzieningen, waarvan beide clubs gebruik maken.

Speciaal mengsel voor de steile hellingen

Het wielerpark gaat bestaan uit een wielerparcours van 1.500 m lang, een cyclo-cross/mountainbike parcours en een BMX-baan, die voldoet aan de laatste internationale eisen. De baan wordt uitgevoerd in een kalk/leem (grind)mengsel en de kombochten zijn van beton. Op de nieuwe accommodatie zullen beide verenigingen trainen en zullen ook regionale en nationale wedstrijden worden georganiseerd in de verschillende disciplines van de wielersport. De aanleg van het park is mede mogelijk dankzij subsidie in het kader van Gelderland Sportland van de provincie Gelderland.

Diederic van den Tooren, betontechnoloog

Ik had drie uitdagingen waaraan het mengsel moest voldoen. Het moest een verpompbaar mengsel zijn, met de hand verwerkt kunnen worden en het beton mocht niet van de helling afglijden".

 

Baan met 3 betonnen kombochten

Betuwe Beton uit Tiel heeft een optimaal betonmengsel samengesteld voor de drie kombochten die in het parcours zijn opgenomen. "En dat was nog niet zo eenvoudig", laat betontechnoloog Diederic van den Tooren weten. "Ik had drie uitdagingen waaraan het mengsel moest voldoen. Het moest een verpompbaar mengsel zijn, met de hand verwerkt kunnen worden en het beton mocht niet van de helling afglijden. In de bochten is de helling 75 tot 85 graden. Een verpompbaar kleiachtig mengsel was de oplossing." Leen Vos, laborant bij Betuwe Beton, vult aan: "We hebben in het voortraject de aannemer geadviseerd. Ook hebben wij vooraf proefmengsels gemaakt. Op de eerste offerte aanvragen ging men nog uit van een mengsel met 8/16 grindfractie, maar dat is moeilijk te verpompen." Van den Tooren stelde uiteindelijk het volgende mengsel samen C20/25 XC3 S2 CEMIII grind nominaal 4/16 en gebruikte op verzoek van de klant geen vertragende hulpstof, i.v.m. de afwerktijd. "Het mengsel heeft een minimaal cementgehalte, met een zo hoog mogelijk aandeel poederkoolvliegas, hierdoor had de stortploeg meer tijd om het met de hand te verwerken".

Uitvoering

Het advies van Betuwe Beton betaalde zich uit op de bouwplaats. De drie bochten hebben een totaal volume van 120 kubieke meter beton. "Oorspronkelijk had men drie werkdagen opgenomen voor de drie kombochten". De stortploeg heeft de bochten in drie halve dagen gestort. Ondanks het taai-kleverige mengsel bleef het eenvoudig verwerkbaar. Betuwe Beton had op de stortdagen meerdere truckmixers klaar staan. We reden met kleine hoeveelheden van 3m3 tot 6m3 omdat hierdoor het mengsel stabiel bleef, zelfs bij weersomstandigheden van 27 graden", laat van den Tooren weten. "Het waren soms moeilijke omstandigheden om het beton te verwerken en we hielden continu contact met de stortploeg". Ook in het nabehandelingstraject hebben wij geadviseerd. Het pas gestorte beton werd goed nat gehouden en werd afgedekt met folie. De werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen en deze maand moet de nieuwe wielerbaan gereed zijn.

 

Naar overzicht
Delen:

Contactpersoon VOBN

Remco Kerkhoven

Communicatie & Marketing

tel. 0318-557478

Een vraag over beton?

Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betonmortelfabrikant.

Landkaartje centrales

 

 

 

 

 

 

Zoek betoncentrale


 

Lid van VOBN

Logo 25.Betuwe_Beton 150

bron: www.betuwebeton.nl

Betuwe Beton B.V. - Lid VOBN


 

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.