mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

Constructie hoogste woontoren van Nederland in gestort beton

Begin augustus 2017 heeft De Raad van State ingestemd met de bouw van de Zalmhaventoren in Rotterdam. Daarmee is het hoogste woongebouw van Nederland (215 meter) een stap dichterbij gekomen. De constructie voor deze nieuwe eyecatcher van de hoogbouwstad is ontworpen in ter plaatste gestort beton.

Beton-Nieuws-zalmhaven-VOBNMedio 2018 is het de bedoeling met de bouw van de Zalmhaventoren te starten. Medio 2020 is de oplevering van het gehele complex voorzien. Ontwerp: Dam&Partners

Bouwkundig ontwerp en constructie

De Zalmhaventoren wordt 215 meter hoog en is 30 meter hoger dan de Euromast. Er zijn in totaal zo'n 260 woningen voorzien in de nieuwe toren. Het wooncomplex komt te liggen tussen de Gedempte Zalmhaven en de Houtlaan in en grenst deels aan het Willemsplein en een nieuw in te richten openbaar park. De woontoren telt in totaal 57 verdiepingen. Bovenin komt een restaurant met uitzichtplatform. De toren komt in het Scheepvaartkwartier dat zich hierdoor verder kan ontwikkelen tot een gewilde locatie met een aantrekkelijke mix van woon-, werk- en recreatiefuncties.

Het eerste rubuuste ontwerp voor de woontoren datereert al uit 2004. Het plan bestond toen uit een hoge toren van circa 188 meter en een lagergelegen deel van maximaal 70 meter. Door de crisis in 2008 werd de ontwikkeling van het project werd stopgezet. Medio 2014 is het Zalmhavenproject weer opgepakt. Daarbij moest rekening worden gehouden met de herziening van de hoogbouwvisie van de stad Rotterdam, die in de tussentijd had plaatsgevonden. 

Ontwerp betonnen woontoren

In het ontwerp geven de onderste verdiepingen levendigheid aan het straatbeeld. Er is veel openheid in de entrees van de torens aangebracht en bieden de stadswoningen meer levendigheid in de plint. Op verzoek van de ontwikkelaars is het programma van het plan ook enigszins aangepast. Daar waar in het ontwerp uit 2004 nog sprake was van circa 7500 m² aan kantoor- en commerciële voorzieningen, is dit in het laatste plan teruggebracht. Het overgrote deel bestaat uit woningen met parkeervoorzieningen. 

Ter plaatste gestort beton, tunnelgietbouw

Tijdens een haalbaarheidsstudie is een afweging gemaakt van de materiaalkeuze voor de hoofddraagconstructie van de gebouwen. Daarbij zijn verschillende materialen en materiaaltoepassingen met hun voor- en nadelen de revue gepasseerd. Uiteindelijk is, met name op basis van stijfheid, bouwtijd en kosten, voor de hoogbouwtoren gekozen voor een in het werk gestorte betonconstructie, in tunnelgietgietbouw uitgevoerd, bestaande uit massieve vloeren en wanden. 

Meer lezen?

Tunnelbekisting

Gietbouw

 

Naar overzicht
Delen:

Volg VOBN via Twitter

Betonwereld bundelt de krachten in het Betonhuis - Cobouw.nl https://t.co/Jcicpsfkwl

K3Delta als eerste zand en grindproducent CSC - VOBN https://t.co/e2rcETCnMw

Mebin, CSC, Duurzaamheid https://t.co/c101QXdv5h

Laat alle tweets zien

Een vraag over beton?

Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betonmortelfabrikant.

Landkaartje centrales

 

 

 

 

 

 

Zoek betoncentrale


 

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.