mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

Elektrische balanskraan bij Albeton in gebruik genomen

Albeton Algemene Betonmaatschappij B.V. in Amsterdam heeft een primeur. De nieuwe Sennebogen 8400 EQ is de eerste elektrische balanskraan in Nederland en met zijn manier van werken zeer energiezuinig. Met een indrukwekkende demonstratie werd de kraan feestelijk in gebruik genomen.

Balanskraan past in duurzaamheidsbeleid

De Sennebogen 8400 EQ is het grootste model in de serie van elektrische balanskranen. De balans van de giek wordt gestuurd met behulp van grote contragewichten. De machine is perfect gebalanceerd in elke werkpositie, door het tegengewicht dat direct verbonden is met de machine. Dit zorgt ervoor dat er maar een kleine hoeveelheid energie nodig is om de machine te laten bewegen, zelfs als er zware belastingen zijn. Dit past dan ook in het duurzaamheidsbeleid van Albeton, houder van het keurmerk Beton Bewust en momenteel bezig met CSC certificering.

Kraan met elektrische motoren

Het gewicht van de kraan is 330 ton. Met een giek van 32 meter heeft de kraan een hefcapaciteit van 15 ton. De kraan heeft twee elektrische motoren van 160 kw om de kraan rechtstreeks aan te drijven. Deze hebben een langere levensduur dan een dieselmotor en zorgen er tevens voor dat de hydrauliek minder wordt belast, doordat ze een constant vermogen geven.

Tom Stevens, tweede machinist Albeton


De balanskraan heeft minder lawaai. En vooral véél minder warmteontwikkeling."


Tweede machinist Tom Stevens is ontzettend trots op de nieuwe aanwinst. Samen met de eerste machinist Daan van Baarsen draaien ze in verschillende diensten om het zand en grind te laden en te lossen. Is het druk, dan wordt er op zaterdag gewerkt. "Wie had dit gedacht, vier jaar geleden – toen het allemaal minder was – had ik geen werk en nu zit ik op de grootste elektrisch aangedreven balanskraan van Sennebogen. In het draaien merk je helemaal geen verschil met een dieselmachine. Wel heb je minder lawaai. En vooral véél minder warmteontwikkeling.", vertelt Tom.

Frame met 16 wielen aan beide kanten

Een goede voorbereiding vooraf heeft geresulteerd dat de machine uiteindelijk geplaatst kon worden. Er is een op maat gemaakte onderwagen ontwikkeld met 16 wielen aan beide kanten om de bodemdruk op de kraanbaan goed te verdelen. De contragewichten wegen maar liefst 36 ton per stuk. Tevens is er een speciaal stopsysteem gemonteerd. Zestien speciale transporten waren er nodig om de kraan vanuit Duitsland naar Albeton te Amsterdam te transporteren. Dankzij de medewerkers van SMT Netherlands B.V. heeft een snelle opbouw plaats gevonden en is de kraan momenteel operationeel.

Om dit flashobject te kunnen bekijken moet uw browser javascript ondersteunen en heeft u een recente versie Flash Player nodig.

Film kraan 

Naar overzicht
Delen:

Contactpersoon VOBN

Remco Kerkhoven

Communicatie & Marketing

tel. 0318-557478

Een vraag over beton?

Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betonmortelfabrikant.

Landkaartje centrales

 

 

 

 

 

 

Zoek betoncentrale


 

Lid van VOBN

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.